Saturday, January 17, 2015

Menjual Rugi Untuk Mendapatkan Untung


Keuntungan menjual topup tidaklah sebanyak mana. Dalam RM10 nilai topup yang terjual, saya hanya akan mendapat keuntungan antara 50sen hingga 70sen sahaja. Walaubagaimanapun, setiap peniaga atas talian pasti akan seronok melayan pelanggan kerana ianya dibuat secara sambilan dan duduk depan komputer di rumah.

Menjual rugi berlaku apabila melibatkan margin keuntungan yang kecil seperti di atas. Bayangkan kos menghantar mesej kepada server, melayan kerenah pelanggan yang bertanya itu dan ini, akhirnya kos ditanggung melebihi daripada yang sepatutnya. Justeru saya telah menjual topup dan menanggung kerugian!!


Walaubagaimanapun, lumrah peniaga online harus melayani kehendak pelanggan lebih-lebih lagi anda sendiri tidak tahu dengan siapa anda berurusan. Hal ini merupakan sifat yang sementara sahaja kerana jika mereka dilayani dengan baik, mereka akhirnya boleh menjadi pelanggan yang kekal setia bersama anda.


So dimana untungnya? Saya akan mendapat pelanggan yang sama pada masa akan datang, malah akan rekomen pula kepada rakan yang lain. Bersabar dan ikhlaslah dengan niat membantu orang lain, insya Allah akan ada jalan dan rezeki lain untuk anda, Sekadar perkongsian daripada secebis pengalaman seharian.



0 comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda. Terima kasih.